2005 03 Arbuusia


Tämä karttapohjainen kampanja oli säännöiltään minun tekemäni ja samaan syssyyn myös isännöin kampanjan pienessä kaksiossani Tampereella. Kampanja tapahtui vehreällä Arbuusian planeetalla ja monissa taisteluissa käytettiinkin Codex Catachans -kirjan viidakkotaistelusääntöjä.


Arbuusia

Tiedusteluraportteja Arbuusiasta

++++++ Keisarillinen Aliavaruusviesti XX16082004XXX1258Y +++++++++
Vo: [koodattu alijärjestelmällä YZ04]
Lä: [koodattu alijärjestelmällä YZ04]

-Vastauksena lähetettyyn tiedusteluhavaintoon-

Olemme saaneet viestinne mahdollisista useista havainnoista *********, jotka vaativat nopeaa ratkaisua ***********-osastolta. Havaintotukikohtanne ******** tullaan vahvistamaan lisäjoukoilla ******-systeemin planetaarisista puolustusvoimista. Vahvistukset eivät ole saaneet koulutusta viidakkoympäristöistä, joten valmistakaa pikaperehdysupseerinne nopeaan valmiuteen. ********* odotettu saapumisaika on *****.

Tärkeänä tiedotuksena keisarillisille informaatioupseereille uusi käyttöönotettu doktriini taisteluiden raportoimiseen liittyen. Kaikki informaatio massoille tulee tulla Keisarin virallistamilta tiedotusupseereilta. Mikäli ’puolueettomia’ tiedotuksia on kuitenkin pääsemässä planeetalta massoille, niiden tulee käydä paikallisen komissaarin puolueettomuuttamisprosessin kautta. Komissaarilla on valta tarkistaa ovatko annetut tiedot puolueettomia ja tarvittaessa korjata raportteja riittävän puolueettomuuden varmistamiseksi.

-Let the impure bow down before our guns

[Lukeaksenne viestin salatut osat käyttäkää alikoodaajaa YZ04]

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Keisarilliset päättävät elimet ovat saaneet tiedon, että oheen liitetyt tiedustelukuvat ovat päässeet Arbuusiasta kiinnostuneiden vihollisten käsiin. Kuvissa näkyy lähetettävään osastoon kuuluvat  luolarotat. Myös viidakkosotureiden avuksi lähetettäväksi kuuluvaan osastoon kuuluva kaartilainen näkyy kuvissa.

arbuusia4 arbuusia5 arbuusia6 arbuusia7 arbuusia2 arbuusia3

Silmäpari tarkkaili äänettömänä viidakon syvyyksiin yrittäen hahmottaa liikettä kasvien seassa. Laskivääri toisessa kädessään Smalls viittoi vieressä oleville sotureille etenemiskäskyn. Miehet etenivät tottuneesti vaikeassa maastossa lähes äänettömästi kohti hiljaista pumppausasemaa. Missään ei näkynyt jälkeäkään aseman miehistöstä.

Majuri Manley istui kuljetusaluksessaan tarkkaillen näytöltä lähestyvää planeettaa. Luutnantti Smalls oli lähetetty kohti Arbuusiaa heti hätäkutsun saavuttua neula-aluksella ottaakseen haltuun paikallisen puolustusjoukon. Hänen olisi pitänyt jo tottua planeetan omalaatuisiin olosuhteisiin paikallisten johdatuksella. Arbuusia oli todettu olevan rikas Konehengelle uhrattavasta mustasta nektarista, jota oli pumpattu jo vuosia viidakkoplaneetan syvyyksistä. Smalls ei ollut tietenkään löytänyt mitään selitystä kadonneelle pumppausaseman miehistölle ja Manley tiesi Lord Excelsiorin kärsivällisyyden olevan vähissä.

Asiat olivat saaneet kuitenkin uuden käänteen Arbuusian joukkojen havaitessa useita lähestyviä kohteita. Havainnoista pystyttiin erottamaan Keisarillisia signaaleita sekä jo liiankin tutuksi käyneen Xeno-kuonan tunnusmerkkejä. Heti viestin saavuttua Majuri oli kerännyt lisäjoukkoja joiden kanssa he lähestyivät vaarallista planeettaa. Legioonalaiset eivät olleet tottuneet toimimaan näin vaarallisessa ympäristössä ja Manley pelkäsi tappioiden käyvän suuriksi. Joka tapauksessa Legioona tulisi karkottamaan tunkeilijat planeetalta ? tavalla tai toisella.


 

From: His Supreme Highness Lord Commander Dante of the Blood Angels
Recipient: Angels of Apocalypse Chapter Command
Subject: Urgent Task Force
Coding: 4X
Classification: Maximum Security

Adeptus Mechanicus have acquired information that suggests there being remnants of an STC system located on the remote jungle world of Arbuse. AoA is to immediately deploy a task force to locate, secure and defend their findings to the last man if necessary. Should there be risk of usable STC data falling into any other hands, maximum force is to be used to prevent this. The task force shall not differentiate between other Imperial or alien forces in this matter.
Therefore AoA Chapter Battle Barge Garand is hereby also fully authorised for Exterminatus bombardment on the planet if necessary.

———————————————–

From: Frater Astrotechnicus Quintus
Recipient: Angels of Apocalypse Chapter Command, Arbuse Task Force Command
Subject: Support Vehicles for the Arbuse Task Force

I am pleased to report that work on the salvaged Land Raider chassis is on schedule. Land Raider Astrabacus received the blessings of the Machine Spirit this morning and will be issued to the task force in time. What comes to the other vehicles, work continues non-stop to have them ready in case they are needed in battle.

Techmarine Quintus


 

Ohessa tiedustelukuvia Arbuusian planeetalta. Kuvissa voimme nähdä planeetan peittävää arvaamatonta ja petollista viidakkoa (havupuuviidakko jos mikä on arvaamatonta ja petollista 😛 ) sekä Tummien Piikkipeikkojen pahamaineisen edustajan, kansakuntien tuho Drazharin.

arbuusia8 arbuusia9 arbuusia10 arbuusia11 arbuusia12

Puskien takana luimistelee myös taistelukenttien kauhu, tulivoimainen Peikkoliituri.


 

Koc Hiss tarkasteli levollisin mielin Arbuusian planeetan karttoja komentotuolistaan. Arbuusian planeetta oli jo pitkään toimittanut varsin laadukkaita petoja ja ihmisenkaltaisia otuksia Commorraghin gladiaattoriareenoille viihdyttämään kansaa ja näin tulisi olemaan jatkossakin. Viime aikoina tosin säälittävä Imperiumi kuolleine keisareineen ja uskossaan heikot Eldar olivat osoittaneet liian suurta mielenkiintoa planeettaa kohtaan syystä tai toisesta. Heidän syitään Koc Hiss ei lähtenyt arvailemaan, sille ei ollut tarvetta. Tärkeintä oli turvata Arbuusian ”rauhallisuus”, jatkaa taistelijoiden toimittamista areenoille.

Näin ollen nuo muiden kansojen edustajat tulisi karkottaa Arbuusiasta ja sen välittömästä läheisyydestä, joita kuita voitaisiin toki vangita käytettäväksi gladiaattoritaisteluissa, heistä tosin vain hyvin harvoin oli kovinkaan pitkällisiin taisteluihin – urasta puhumattakaan.

Tätä tavoitetta silmällä pitäen Dracon Koc Hiss, Tanssivan Terän Heimon pelätty ja kunnioitettu johtaja, kokosi pienen sotajoukon ympärilleen. Arbuusian planeetta oli suurilta osin viidakon vallassa, joten se vaikutti suurilta osin taisteluosaston kokoonpanoon. Planeetan hurjan asujaimiston takia Koc Hiss valitsi mukaansa parhaimmat gladiaattorit Nauravan Kuoleman Kultista sekä kokeneimmat taistelijansa omasta henkilökohtaisesta henkivartijakaartistaan. Iskuryhmä ei ollut kovinkaan suuri, mutta tulevilla vastustajillakaan ei tulisi olemaan suuria osastoja. Lisäksi viidakossa liikkuvuus nousisi tärkeään asemaan, pieniä joukkoja olisi helpompi liikutella kuin pieniä.

Osaston kokoonpanoa, tulevia taisteluita ja taktiikoita miettiessään Koc Hissin komentoalus lipui hiljalleen muut alukset vanavedessään kohti vehreää ja vihreää Arbuusiaa, joka kohta tulisi kummasti punertamaan…


 

The room was dim, only a small light was on next to Diem Warath’s bed. He sat on the edge of his bed staring with an empty look on his face. The dream had returned nad Diem knew now that it had a deeper meaning. The dream itself was simple in it context, but hold many hints and clues about the future. The Old Seer had told Diem that when something important or big was about to happen it could manifest in the dreams of experient and powerfull seers.

Diem had seen four floewr on a evergreen banck of a black lake. A black, a blue, a purple and a red flower. Stormcloud gathered in the sky and blocked the sun. Darkness fell and suddenly the black flower started to grow and suffocate the other flowers. It grew thorns and spikes that shreddered everything on its path. The ground was soon black and barren. Then the sun appeared again behind the clouds. At first nothing could be seen but little by little the purple flower pushed his way through and started spreading and fighting the black growth. Soon the black flower dissappeared and was nowhere to be found.

Diem stood up and went to his desk. He searched through the latest intelligencereports his scouts and agents had delivered him. According to them on a distant planet of arbuusia the presens of Dark Eldar was clear, but there was also two fleets heading to this planet, an imperial fleet and a small part of space marine chapter known as the Angels of Apocalypse.

Diem knew what to do. Unless he interfered to this conflict tha twas soon to take place in this remote jungle world the Dark Eldar would reign the system and gain a strong base and a foothold for their actions. This was not on option.


Ohessa epämääräisiä satelliittikuvia Arbuusian planeetasta ajalta, jolloin taistelut kävivät kuumimmillaan

CRW_3862 CRW_3859 CRW_3871 CRW_3869 CRW_3868 CRW_3867 CRW_3866-1 CRW_3865 CRW_3863


Onni ei ollut suosiollinen Koc Hissin armeijalle, sekä Keisaria palvovat että vihaavat ihmiskunnan edustajat onnistuivat sotkemaan vähäpätöisillä joukoillaan Koc Hissin nerokkaat suunnitelmat. Paikalle ilmestyneet Eldar-rodun edustajat osoittautuivat ulthwelaisiksi, eikä heidän vääräuskoisille loitsuilleen löytynyt pysäyttäjää Koc Hissin kokemattomasta gladiaattoripartiosta.

Lopputuloksena Arbuusian vehreä planeetta lukuisine villipetoineen jäi vihollisten haltuun. Positiivista asiassa on lähinnä vain se, että villipedot tekevät uusista ”omistajistaan” melko nopeasti selvää ja ovat entistä pelottavampia taistelijoita Commorraghin areenoille, kunhan Koc Hiss ajan myötä palauttaa planeetan oikealle omistajalleen.

Tuoreet gladiaattorivahvistukset osoittautuivat pettymyksiksi, kokeneempikaan kaarti ei menestynyt viidakko-oloissa odotusten mukaisesti. Osasyy menestymättömyydelle saattaa olla Koc Hissin satunnaiset taintumiset raskaan tulituksen alla juuri ratkaisevilla hetkillä.

Paluumatkalla komentajan korviin kantautui tieto, että ainakin osa Arbuusiassa taistelleista vihollisosastoista ei olisi noudattanut kaikkia kiviin kirjoitettuja sodan lakeja eli toisin sanoen saalistanut voittoja kyseenalaisin keinoin. Tämä ei tietenkään poista pientä tappion katkeruutta, mutta antaa selityksen ja oikeutuksen kärsityille tappioille.


 

Majuri Manley seurasi miestensä puuhastelua tulituksesta kärsineellä pumppausasemalla. Vihollisia ei saatu ajettua pois planeetalta, mutta pumppausasemat olivat silti onnistuttu säilyttämään Legioonan hallussa. Hinta oli ollut kuitenkin kova. Manley irvisti ajatellessaan vihollistensa tulevia reaktioita heidän kuullessaan Legioonan käyttämistä hämäräperäisistä keinoista. Voitolla on aina hintansa ja kostoyritykset tulisivat olemaan hirmuisia.

Manleyn irvistys muuttui kuitenkin hymyksi hänen kuullessaan parahduksen läheisestä hökkelistä. Mielenkääntämisprosessi oli jo hyvää vauhtia käynnissä. Majuri katsoi synkkenevälle taivaalle ja myhäili itsekseen – Antaa niiden tulla.


 

Sääntökyhäelmää

Kaikkihan varmaan hyvin muistavat viime aikaiset (varsin lukuisat) tiedusteluraportit ja -kuvat Arbuusian Uhkasta.

Ilmeisistikin ympäri universumia on melkoisia logistiikkaongelmia tai sitten pakottavista syistä armejoita on mobilisoitu muille suunnille. Arbuusian Uhka on kuitenkin alati kaivelemassa pienten aivojemme hypotalamuksia ja paine kasvaa pään sisällä saada tuo Uhka hallintaan.

Arbuusiahan on kaikkien hyvin muistama viidakkoinen planeetta, jossa viidakko vuorottelee havumetsäviidakon ja vähemmän viidakkoisen maaston välillä. Planeetalla on erinäinen määrä aikojen saatossa planeetalle kulkeutunutta tavaraa ja muuta arvokasta. Oletettavasti ainakin erinäisiä Standard Template Construct -malleja ja muuta mielenkiintoista. Tärkeintähän on se, että planeetalla on jotain jokaista kiinnostavaa ja että saadakseen tuon jonkun varmuudella haltuunsa on muut saatava pidettyä poissa. There Can Be Only One ja sitä rataa.

Alussa on kartta, jossa on jokunen sektori, hieman enemmän kuin osallistuvia armeijoita. Joka vuoron alussa kukin komentaja vuorollaan (joka vuorolla eri komentaja aloittaa siirtämisen) siirtää armeijaansa kartalla johonkin viereiseen ruutuun, joka on joko tyhjä tai jonkun muun armeijan (korkeintaan yhden) hallinnassa (tai jää kenties paikalleen) ellei häntä sitä ennen ole jo ”lukittu taisteluun” jonkun toisen komentajan siirrettyä armeijansa samaan sektoriin. Kun kaikki ovat siirtäneet armeijaansa (jos siihen pystyivät) alkaa taistelukierros, jossa taistellaan kyseisen vuoron taistelut. Taistelun tyyppi määräytyy armeijoiden liikkeistä kartalla. Mikäli toinen osapuoli ei liikkunut kartalla ollenkaan, on kyseinen armeija tulevassa taistelussa puolustaja ja tehtävä päätetään luonnollisesti niiden tehtävien joukosta, joissa on hyökkääjä ja puolustaja. Muissa tapauksissa käytävät taistelut ovat sellaisia, joissa kumpikaan osapuoli ei ole hyökkääjä.

Taistelun tyypin valinnan jälkeen määrätään käytettävät säännöt, tulos 4+ d6-heitolla tarkoittaa viidakkotaistelujen sääntöjen käyttöä, muussa tapauksessa taistellaan normaalein säännöin. Tämän jälkeen kumpikin osapuoli valitsee käyttämänsä armeijan tehtävän FOCcia noudattaen ja voi siis reagoida vastustajan armeijaan sekä käytettävään säännöstöön. Armeijalistan rakentamisesta lisää myöhemmin.

Taistelun voitosta saa kaksi pistettä, tasapelistä yhden tappiosta ei mitään.

Taistelukierroksen jälkeen kukin voittava armeija jää paikalleen, sen jälkeen tasapelin pelanneet armeijat siirtyvät johonkin vapaaseen sektoriin taistelusektorin viereen samassa järjestyksesä, missä vuoron alussa siirrettiin armejoita. Tämän jälkeen hävinneet armeijat toimivat samoin. Jos ei ole mahdollista siirtyä viereiseen sektoriin(kaikki ovat varattuja) siirtyy armeija lähimpään vapaaseen sektoriin(komentajan valinta) ja kärsii seuraavassa taistelussa pienen pisterangaistuksen pistelistaansa.

Vuoron loppuessa jokainen armeija on siis yksinään sektorissa. Päivitetään pistetilanne ja aloitetaan uusi kierros.

Koska taistelu on hauskaa ja pelin ydin, ja koska tällä systeemillä kaikki armeijat eivät ehkä saa taistelua joka kierrokselle, on varsin luontevaa että taisteluita olisi paljon. Paljon taisteluita vaatii yleensä paljon aikaa. Toisaalta pelaamalla pienempiä taisteluita ehtii pelata lyhyessä ajassa enemmän. Ehdotankin että Arbuusian Uhka ratkaistaan lukuisten noin 750 pisteen
taisteluiden avulla.

Oma ideani on, että Arbuusiassa taisteltaisiin kuusi taistelukierrosta. Eli siis ainakin kuuden kierroksen aikana käytäisiin taisteluita. Mikäli tämä pelin edetessä näyttää liian pieneltä tai liian vähäiseltä, voidaan määrää helposti muuttaa yhteisellä päätöksellä. Lisämaustetta Arbuusiaan (kuten muihinkin eeppisiin taisteluihin) tuo se, että loppua kohden panokset kovenevat ja taistelut muuttuvat tärkeämmiksi. Näin ollen kaksi viimeistä taistelukierrosta pelataan 1000 pisteen armejoilla. Näistä isoimmista taisteluista saisi pisteitä kuten pienemmistäkin, mutta mahdollinen voittaja saisi lisäksi tiebreaker-pisteen.

Lopullinen voittaja määräytyy luonnollisesti kerättyjen pisteiden perusteella (kannattaa siis taistella ja voittaa), eniten pisteitä kerännyt on voittaja. Mikäli armeijoita on viimeisen kierroksen jälkeen tasapisteissä, voittaja ratkaistaan tiebreaker-pisteillä. Mikäli aikaa ja mielenkiintoa on, voidaan toki yhteisellä päätöksellä pelata lisää kierroksia.

Koska kaikki armeijat eivät välttämättä päädy taistelemaan jokaisella vuorollaan jota kuta toista armeijaa vastaan, voivat heidän komentajansa pitkästyä. Tämän estämiseksi ne armeijat, joilla ei ole taistelua kyseisellä kierroksella, voivat ottaa toisistaan mittaa patrol-säännöillä pelattavissa partiokahinoissa. Arbuusia on täynnä partioivia yksiköitä, joten saadakseen partiokahinan aikaiseksi armeijoiden ei tarvitse olla edes lähekkäisillä sektoreilla toistensa kanssa. Partiokahinan voittaja saa itselleen arvokkaan tiebreaker-pisteen. Näin ollen partiokahinoita kannattaa pelata. Partiokahinat eivät kuitenkaan saa tulla esteeksi varsinaisten taisteluiden pelaamiselle, mikäli partiokahina on kesken virallisten taisteluiden päättyessä partiokahina päättyy ratkaisemattomaan, ellei sitten seuraavana ole vuorossa ruoka/sauna/jokumuumikä-tauko, josta komentajat ovat valmiita uhraamaan osan käydäkseen partiokahinan loppuun. On huomattavaa, että partiokahinoita voi pelata useamman yhdessä vuorossa, jos vain on aikaa.

Armeijalista voisi olla melko avoin, viidakossa parveilee pieniä yksiköitä vaikka kuinka ja ne sitten törmäilevät toisiinsa, joten on luonnollista että joka taistelussa ei ole täysin sama porukka. Jotta mielenkiinto säilyy (ja saavutamme hieman epäuskottavuutta) on jokaisessa armeijassa kuitenkin yksi komentaja, joka on mukana jokaisessa armeijansa taistelussa – mutta ei välttämättä saman komentoryhmän tms kanssa. Käytettävissä olevien yksiköiden kokonaispistemäärä, eli päälistan koko, on 1500 pistettä.

Partiokahinoihin partio tulee valita samasta päälistasta, mutta siinä ei tarvitse olla mukana päälistan komentajaa. Partiokahinat käydään poikkeuksetta viidakkotaistelusäännöin.

Muuta huomioitavaa

Kuten edelleen kaikki muistavat, Serican kampanjan jälkeen oli puhetta hienosta maastosta ja sen vaikutuksesta pelikokemukseen, sekä käytettävissä olevan maaston vähyydestä. Niinpä silloin päätimme, että tulevissa turnauksissa jokainen pelaaja on velvoitettu tuomaan turnauspaikalle vähintään yhden kappaleen ”lokalisoitua” maastoa. Tällä tarkoitetaan Arbuusian yhteydessä siis viidakkohenkistä maastoelementtiä. Tällä tavoin maastonmäärä kasvaa jatkuvasti, ja kun ei maastoa liikaa lokalisoi (muistanette Serica-kyltin esimerkkinä) voidaan maastoa käyttää myös muiden kampanjoiden värittämiseen.

Lisäksi ”Win Bitz, Lose Trash”-tyyppinen palkitsemisseremonia keräsi kehuja Sericassa ja on nytkin saanut osakseen suurta kannatusta. Niinpä jokainen turnaukseen osallistuva pelaaja on velvoitettu tuomaan palkinnoksi ”turnauksen arvovallalle sopivaksi katsomansa määrän verran itselle enemmän tai vähemmän tarpeettomia bitzejä tai muuta pelin henkeen sopivaa tarviketta.” Turnauksen voittaja saa turnauksen päätteeksi valita itselleen palkinnoksi haluamansa palkintokasan, toiseksi tullut seuraavaksi ja niin edespäin. Voittaja-armeijan komentaja saa luonnollisesti myös nimensä Belamin Toteemina tunnetun kiertopalkinnon jalustaan aikaisempien turnausten voittajien nimien seuraksi.

Mikäli voittajaa ei saada selville pisteiden valossa paremmuusjärjestys päätetään keskinäisessä keskustelussa pelaajien kesken, jolloin ennen kaikkea armeijan esitykset, pelin hengen noudattaminen ja tarinanluonti auttavat pääsemään tasapisteissä olevan kilpakumppanin ohi.

Arbuusian taistelut

ROUND I, 750 pts

Eldar – Dark Eldar:Alpha, Cleanse Eldar Victory

Imperial Guard – Blood Angels:Gamma, Jungle Secure & Control, 390,5 – 482

BA Victory

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Eldar – Dark Eldar: Patrol Eldar Victory

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

ROUND II, 750 pts

Imperial Guard – Dark Eldar: Sabotage IG Victory

Eldar – Blood Angels: Hold at all cost Eldar Victory

ROUND III, 750 pts

Eldar – Dark Eldar: Jungle, Hold at all cost Eldar Victory

Imperial Guard – Blood Angels: Gamma, Jungle, Cleanse 213-264

DRAW

ROUND IV, 750 pts

Blood Angels – Eldar: Jungle, Sabotage Eldar Victory

Dark Eldar – Imperial Guard: Jungle, Hold at all cost IG Victory

ROUND V, 1000 pts

Eldar – Imperial Guard: Sabotage Eldar Victory

Blood Angels – Dark Eldar: Hold at all cost BA Victory

ROUND VI, 1000 pts

Eldar – Blood Angels: Jungle, Hold at all cost Eldar Victory

IG – Dark Eldar: Omega, Jungle, Recon 1386 – 132

IG Victory

Final Score

I

II

III

IV

V

VI

Blood Angels

2

2

3

3

5+

5+

Ulthwe Eldar

2+

4+

6+

8+

10++

12+++

Imperial Guard

0

2

3

5

5

7+

Dark Eldar

0

0

0

0

0

0

Mainokset